SZTUKA GRECKA
Temat: Attyka centrum kultury archaicznej Grecji
CERAMIKA
Między XII a X wiekiem na półwysep peloponeski z półwyspu bałkańskiego napływa fala plemion Dorów. Dorowie są odmienni kulturowo od ludność autochtonów w tym od Achajów. W wyniku ekspansji i długotrwałych konfliktów Achajowie znikają z terenu półwyspu ok. X w p.n.e, przenoszą się na wyspy archipelagu i do Azji Mniejszej.
podział terenów Grecji ze względu na dominację plemion ok pierwszego tysiąclecia p.n.e.
podział terenów Grecji ze względu na dominację plemion ok pierwszego tysiąclecia p.n.e.
Pierwszym ośrodkiem jaki wyłania się po okresie chaosu wojen u schyłku, X wieku jest Attyka ze swoim ośrodkiem Atenami. Wytwarza się tam masowo ceramikę. Ceramika ma szerokie zastosowanie w życiu codziennym, w praktykach pogrzebowych i rytuałach całopalnych.
Ważnymi obiektami tego czasu są naczynia stylu dipylońskiego.Nazwa pochodzi od podwójnej (przedrostek - di) bramy w Atenach, za którą zaczynał się cmentarz.
Ewolucja stylu zdobienia ceramiki w okresie archaicznym wskazuje na trzy chronologiczne nurty:
- protogeometryczn, (przed geometryczny) X-IX w p.n.e.,
- geometryczny, VIII w p.n.e.,
- orientalizujący. VIII - VII w p.n.e.
Styl protogeometryczny to styl ozdabiania naczyń ceramicznych. Forma i wielkość naczyń jest dowolna. Ozdabiane formami kolistymi, spiralnymi, półkolami, liniom falistą. Kompozycja dekoracji rozgrywa się w obszarze poziomych pasów, ilość używanych form jest oszczędna.W centralnym miejscu między imadłami (uchwytami) usytuowany jest pas z głównym motywem.
Moty zdobnicze w stylu geometrycznym to linia prosta, łamana pod kontem prostym, zygzaki, romby, trójkąty, linie skośne zakreślające pola. Powierzchnia stopy, brzuśca, szyi czy wlewu pokryta jest gęsto ornamentem.
Naczynia Dipylońskie - to najbardziej okazałe przykłady stylu geometrycznego. Produkowane w okolicach Aten były swego rodzaju pomnikami stawianymi na grobach. Duże rozmiary ok. 1,5m wysokości,
brak dna naczynia wskazuje na funkcję sepulkralną a tematyka scen ukazujących ceremoniał pogrzebowy podkreśla ją. Podczas obrzędów związanych z kultem zmarłych wlewano do nich wino i oliwę, krew zwierzęcą.
- Wielka amfora dipylońska
Wysoka na półtora metra, na jej brzuścu znajduje się scena wystawienia zwłok na marach - protesis, opłakiwanie zmarłego, przedstawienie orszaku pogrzebowego. Figury postaci są silnie geomertyzowane.
Korpus człowieka to trójkątna forma, głowa uproszczony kształt profilu a kończyny patykowate sprowadzone do pogrubionych kresek. Rytmiczne powtórzenia sylwet postaci tworzą zeń jeszcze jeden pas ornamentowy. Na szyi naczynia znajdują się dwa pasy z odmienną w stylistyce dekoracją, to sylwetki pasących się jeleni i koni. Przewężenie szyi podkreślają poziome różne warianty meandra. Układ dekoracyj jest spójny z bryłą naczynia, co stanowi punkt wyjścia dla całej późniejszej greckiej ceramiki.
- Wielki krater dipylońskiWysoki na 123 cm i wykonany w połowie VIII w p.n.e, którego szeroki wlew okala równie szeroki meander. Całe zdobienie krateru nawiązuje do scen związanych z kultem zmarłych. Mamy więc, ciało wystawione na marach, płaczki, wóz pogrzebowy, orszak żałobny, oraz zaprzęgi obrazujące zawody uświetniające ceremonie pogrzebową. O gonitwach rydwanów pisał Homer kreślą sceny zawodów wydanych przez Achillesa na cześć zmarłego Patroklesa.
Wszystkie postacie ludzkie i zwierzęce są zgeometryzowane. Dolna część brzuśca i stopa krateru ozdobione ciemnymi pasami i delikatnym motywem meandra jakby dla wyeksponowania scen w głównej części naczynia.
Charakterystyka zdobienia orientalizującego to pasowa kompozycja strefowa wypełniana różnymi motywami. Formy zoomorficzne i stylizowane roślinne ornamenty to główny motyw zdobień. Heraldyczne i antytetyczne zestawienie zwierząt, czyli dwóch postaci na przeciw siebie i rozdzielenie ich elementem np: roślinnym. Elementy roślinne wykorzystywane w dekoracji to palmeta i lotos, czyli detale o ewidentnej prominencji wschodniej - perskiej.
Inną cechą tego typu ceramiki jest szczelne wypełnianie pól małymi detalami zdobniczymi, kropkami, rozetkami, plamkami i kwiatkami, itp. Jest to przykładem na traktowanie przestrzeni w charakterze horror vacui.
Trzeba w końcu wspomnieć o zapełniających tą ceramikę fantastycznych stworach, gryfach, mitycznych sfinksach, lwach, bykach i ptakach, które przeniknęły do wyobraźni ówczesnych Greków poprzez wschodnie podania i legendy. Wszystkie te wizerunki, kształtuje stylizowana płynna linia, finezyjna plama barwna, a wszystko to w pełni spełniaja zasadę decorum - czyli zgodności treści z formą. Zwierzęta są wyraziste i posiadają charakter właściwy swemu gatunkowi.
Ważnymi obiektami tego czasu są naczynia stylu dipylońskiego.Nazwa pochodzi od podwójnej (przedrostek - di) bramy w Atenach, za którą zaczynał się cmentarz.
Ewolucja stylu zdobienia ceramiki w okresie archaicznym wskazuje na trzy chronologiczne nurty:
- protogeometryczn, (przed geometryczny) X-IX w p.n.e.,
- geometryczny, VIII w p.n.e.,
Styl protogeometryczny to styl ozdabiania naczyń ceramicznych. Forma i wielkość naczyń jest dowolna. Ozdabiane formami kolistymi, spiralnymi, półkolami, liniom falistą. Kompozycja dekoracji rozgrywa się w obszarze poziomych pasów, ilość używanych form jest oszczędna.W centralnym miejscu między imadłami (uchwytami) usytuowany jest pas z głównym motywem.
Styl geometryczny to naczynia które zdobione są elementami geometrycznymi. Linia miękka została zastąpiona przez linie proste i łamane.Układ pasowy kompozycji zostaje rozwinięty i wraz z motywami geometrycznymi ściśle związany z kształtem naczynia.
Moty zdobnicze w stylu geometrycznym to linia prosta, łamana pod kontem prostym, zygzaki, romby, trójkąty, linie skośne zakreślające pola. Powierzchnia stopy, brzuśca, szyi czy wlewu pokryta jest gęsto ornamentem.
Pojawia się ornament złożony z ciągłego układu linii łamanej pod kontem prostym zwany meandrem. Meander stanie się niejako synonimem antyku greckiego, symbolem klasycznego detalu i będzie wykorzystywany z powodzeniem przez wiele stuleci w architekturze, meblarstwie i zdobnictwie.
Naczynia Dipylońskie - to najbardziej okazałe przykłady stylu geometrycznego. Produkowane w okolicach Aten były swego rodzaju pomnikami stawianymi na grobach. Duże rozmiary ok. 1,5m wysokości,
brak dna naczynia wskazuje na funkcję sepulkralną a tematyka scen ukazujących ceremoniał pogrzebowy podkreśla ją. Podczas obrzędów związanych z kultem zmarłych wlewano do nich wino i oliwę, krew zwierzęcą.
Przy zachowaniu kompozycji poziomych pasów miejsca najbardziej eksponowane między imadłami ozdobiono scenami protesis .
- Wielka amfora dipylońska
Wysoka na półtora metra, na jej brzuścu znajduje się scena wystawienia zwłok na marach - protesis, opłakiwanie zmarłego, przedstawienie orszaku pogrzebowego. Figury postaci są silnie geomertyzowane.
Korpus człowieka to trójkątna forma, głowa uproszczony kształt profilu a kończyny patykowate sprowadzone do pogrubionych kresek. Rytmiczne powtórzenia sylwet postaci tworzą zeń jeszcze jeden pas ornamentowy. Na szyi naczynia znajdują się dwa pasy z odmienną w stylistyce dekoracją, to sylwetki pasących się jeleni i koni. Przewężenie szyi podkreślają poziome różne warianty meandra. Układ dekoracyj jest spójny z bryłą naczynia, co stanowi punkt wyjścia dla całej późniejszej greckiej ceramiki.
Wszystkie postacie ludzkie i zwierzęce są zgeometryzowane. Dolna część brzuśca i stopa krateru ozdobione ciemnymi pasami i delikatnym motywem meandra jakby dla wyeksponowania scen w głównej części naczynia.
Styl orientalizujący. Wytwórczość ceramiki w tym typie wiąże się ściśle ze skłonnością plemion greckich do wędrówek i otwartości na wpływy ludów autochtonicznych wschodnich wybrzeży morza śródziemnego. Właśnie na przełomie VIII i VII wieku rozpoczyna się dla Greków okres wielkiej kolonizacji. Zakładają oni swoje polis na wschodzie w Azji Mniejszej i na zachodzie na Sycylii i na półwyspie italskim. Rozpoczyna się epoka niezwykłego rozwoju ekonomicznego i kulturowego.
Rozkwitają także ośrodki wytwórczości artystycznej, takie jak, Korynt leżący na północny zachód od Aten i Rodos. Produkowana tam ceramika eksponowała wzorce stylistyki wschodniej. Produkowano różnego rodzaju ceramikę w tym wyroby luksusowe o przeznaczeniu kosmetycznym.Inną cechą tego typu ceramiki jest szczelne wypełnianie pól małymi detalami zdobniczymi, kropkami, rozetkami, plamkami i kwiatkami, itp. Jest to przykładem na traktowanie przestrzeni w charakterze horror vacui.
Trzeba w końcu wspomnieć o zapełniających tą ceramikę fantastycznych stworach, gryfach, mitycznych sfinksach, lwach, bykach i ptakach, które przeniknęły do wyobraźni ówczesnych Greków poprzez wschodnie podania i legendy. Wszystkie te wizerunki, kształtuje stylizowana płynna linia, finezyjna plama barwna, a wszystko to w pełni spełniaja zasadę decorum - czyli zgodności treści z formą. Zwierzęta są wyraziste i posiadają charakter właściwy swemu gatunkowi.
Komentarze
Prześlij komentarz