Rzeźba oficjalna w starożytnym Egipcie
Temat: Rzeźba oficjalna w starożytnym Egipcie:
Rzeźba oraz wszelkie formy wypowiedzi plastycznej, czy wizualnej były podporządkowane kanonowi, tj, zestawowi zasad formalnych, według których konstruowano wszelkie przedstawienia. Zastosowanie kanonu było środkiem konstrukcyjnym obrazu dzięki, któremu treści zawarte w tworzonych "dziełach" były klarowne i jasno formułowane.
1) Pierwszym przykładem w który oficjalne treści i zasady kanonu ukazują się w pełni , jest
PALETA NARMERA:
c) przedstawienia rzeźbiarskie Ramzesa II oraz ogromna rzeźba z frontonu świątyni tego faraona
w Abu-Simbel
Rzeźba oraz wszelkie formy wypowiedzi plastycznej, czy wizualnej były podporządkowane kanonowi, tj, zestawowi zasad formalnych, według których konstruowano wszelkie przedstawienia. Zastosowanie kanonu było środkiem konstrukcyjnym obrazu dzięki, któremu treści zawarte w tworzonych "dziełach" były klarowne i jasno formułowane.
1) Pierwszym przykładem w który oficjalne treści i zasady kanonu ukazują się w pełni , jest
PALETA NARMERA:
2) Forma oficjalnego portretu władcy także jest skodyfikowana w kanonie:
c) przedstawienia rzeźbiarskie Ramzesa II oraz ogromna rzeźba z frontonu świątyni tego faraona
w Abu-Simbel
3) Odstępstwa od kanonu zdarzały się niezwykle rzadko, jeśli chodzi o sztukę związaną z najwyższą władzą,
ale takie przykłady znamy:
ale takie przykłady znamy:
a) portrety Sezostrisa III są przykładem pierwszego chyba psychologizmu w sztuce przedstawieniowej,
a tym bardziej sztuce oficjalnej. Prócz indywidualnego charakteru fizjonomii twarzy, w wizerunkach
widoczny jest także jego nastój, lub nastrój, z którym ów był utożsamiany. Portrety tego władcy wiążemy z pojęciem; portretu pesymistycznego.
b) Największym rewolucjonistą w dziejach starożytnego Egiptu był Echnaton, lub Amenchotep IV.
Usiłując zmienić strukturę religijną doprowadził do szeregu zmian także w sferze sztuki dworskiej.
W sztuce zagościł tak zwany realizm przedstawienia postaci władcy. na reliefach i malowidłach spotykamy wyjątkowe przedstawienia scen intymnych z życia rodziny królewskiej.
c) oba przykłady portretu oficjalnego Nefretete.
4) Portret małżeński.
W starożytnym Egipcie dużym powodzenie cieszył się małżeński typ portretu, tzw. portret podwójny. Pojęcie portret jest tu użyte dość umownie pamiętając, że mamy do czynienia z różnym stopniem
budowania formy rzeźbiarskiej w oparciu o kanon.
a) Książę Rachotep z małżonką Nofret polichromowana rzeźba w wapieniu, rzeźby posiadają niezwykle kunsztownie wykonane oczy techniką inkrustacji.
b) Książę Rahoteb IV (każeł) z rodziną VI dynastia
5) Do rzeźby oficjalnej zaliczają się także, rzeźby, portrety dostojników, wykonywane w różnych
materiałach; kamieniu, drewnie, i przy użyciu różnych technik wykończenia powierzchni, tekstury rzeźby.
Postacie posiadają atrybuty swej profesji lub stanu.
a) Tzw: "Wójt" Sheik-el-Beled rzeźba w drewnie, i rzeźba tzw. "Skryby" wapień polichromowany, obie figury mają oczy wykonane w technice inkrustacji.
Poniżej znajdziesz link do filmu, w którym spotkasz piękne przedstawienie królowej, matki Echnatona i dowiesz się jak wiele znaczeń może zawierać mała hebanowa rzeźba. Film z transkrypcją polską.
https://pl.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/egypt-art/new-kingdom/v/portrait-head-of-queen-tiye-with-a-crown-of-two-feathers
a tym bardziej sztuce oficjalnej. Prócz indywidualnego charakteru fizjonomii twarzy, w wizerunkach
widoczny jest także jego nastój, lub nastrój, z którym ów był utożsamiany. Portrety tego władcy wiążemy z pojęciem; portretu pesymistycznego.
b) Największym rewolucjonistą w dziejach starożytnego Egiptu był Echnaton, lub Amenchotep IV.
Usiłując zmienić strukturę religijną doprowadził do szeregu zmian także w sferze sztuki dworskiej.
W sztuce zagościł tak zwany realizm przedstawienia postaci władcy. na reliefach i malowidłach spotykamy wyjątkowe przedstawienia scen intymnych z życia rodziny królewskiej.
c) oba przykłady portretu oficjalnego Nefretete.
4) Portret małżeński.
W starożytnym Egipcie dużym powodzenie cieszył się małżeński typ portretu, tzw. portret podwójny. Pojęcie portret jest tu użyte dość umownie pamiętając, że mamy do czynienia z różnym stopniem
budowania formy rzeźbiarskiej w oparciu o kanon.
a) Książę Rachotep z małżonką Nofret polichromowana rzeźba w wapieniu, rzeźby posiadają niezwykle kunsztownie wykonane oczy techniką inkrustacji.
b) Książę Rahoteb IV (każeł) z rodziną VI dynastia
5) Do rzeźby oficjalnej zaliczają się także, rzeźby, portrety dostojników, wykonywane w różnych
materiałach; kamieniu, drewnie, i przy użyciu różnych technik wykończenia powierzchni, tekstury rzeźby.
Postacie posiadają atrybuty swej profesji lub stanu.
a) Tzw: "Wójt" Sheik-el-Beled rzeźba w drewnie, i rzeźba tzw. "Skryby" wapień polichromowany, obie figury mają oczy wykonane w technice inkrustacji.
Poniżej znajdziesz link do filmu, w którym spotkasz piękne przedstawienie królowej, matki Echnatona i dowiesz się jak wiele znaczeń może zawierać mała hebanowa rzeźba. Film z transkrypcją polską.
https://pl.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/egypt-art/new-kingdom/v/portrait-head-of-queen-tiye-with-a-crown-of-two-feathers
Komentarze
Prześlij komentarz