SZTUKA MINOJSKA 
Temat: malarstwo minojskie


tzw. Paryżanka, fresk z pałacu Knossos

Jak już wspomniałem w poprzednim poście, w którym przytoczyłem w skrócie przykłady obiektów architektonicznych,  to właśnie architektura stworzyła dogodną przestrzeń dla rozwoju dekoracji malarskich.
Duże płaszczyzny ścian murowanych z kamienia wymagały wykończenia tynkami wapiennymi, co z kolei stanowiło doskonały podkład dla dekoracji malarskich w technice fresku.


                              Fresk z tzw Paryżanką przedstawiający, prawdopodobnie, księżniczkę kreteńską
                                        Powyżej przykład rekonstrukcji całości przedstawienia. Niestety w większości
                                        przykładów malarstwa minojskiego mamy do czynienia z rekonstrukcją.   

Część fresków malowana była na mokrym wapiennym gruncie, część malowano na suchym podkładzie, a także po wyschnięciu malowidła uzupełniano detale i szczegóły innymi farbami.

Książę  pośród lilii fresk z pałacu w Knossos

Czasem płaszczyzna malowidła została wzbogacona o reliefowe wypukłości podkreślające kształt przedstawianych postaci bądź przedmiotów.

Kolory uzyskiwano z substancji roślinnych i mineralnych dostępnych na wyspie. Jedynie błękit uzyskiwano z lazurytu, który, sprowadzano aż z Afganistanu. Niezwykłe jak daleko komunikowali się ludzie w tamtym czasie, nieprawdaż?
Kontakty międzykulturowe widać w malarstwie kreteńskim także na poziomie formy i schematu przedstawień. Wpływ malarstwa egipskiego widoczny jest w konwencjonalnym ujęciu postaci nawiązującym do kanonu egipskiego, zróżnicowaniu barwy ciał postaci męskich i kobiecych, a także symbolice użycia barw, np ciał zwierząt, jak we fresku Skaczące małpy z pałacu Akrotiri.


                                              Skaczące małpy, fragment fresku z pałacu w Akrotiri 


    Delfiny, fresk z komnaty Królowej, pałac w Knossos


    Komnata Królowej, pałac w Knossos, usytuowanie fresku we wnętrzu pomieszczenia

Dekoracyjny charakter sylwet ludzkich, zwierzęcych i roślinnych wynika z uproszczenia, syntezy kształtów stylizacji linii konturowych, wyrazistego rozgraniczenia płaszczyzn plam barwnych. Nasycenie barw oraz ich skontrastowanie chromatyczne nadaje wyrazistość obrazowi. Plama barwna nie jest jednak gładka, jednorodna. Powstawał ona przez powiązanie z tynkiem wapiennym o różnej chłonności i z kilku odcieni, a więc jest zbudowana z różnych tonów.


    Gryf, strzegący tronu, sala tronowa, pałac w Knossos

    Tzw:  Sala tronowa, pałac w Knossos


     Akrobacje na byku, fresk z pałacu w Knossos

     Błękitne małpki na skałach pośród kwiatów, pałac w Knossos

O znaczeniu scen ukazywanych na ścianach niewiele można powiedzieć. Nie znamy szczegółów religijnych praktyk, ani wierzeń ani nawet charakteru struktury społecznej tej kultury. Relikty pisma, które przetrwały do naszych czasów są dla nas nieme i dotychczas nie odczytane. Znaczenie obrazom nadajemy więc przez analogie i porównania.   


    Płacowe Damy - procesja, pałac w Knossos

Tematy dekoracji malarskich to głównie sceny dworskie, motywy roślinne i i pejzażowe, sceny w ogrodzie z kwiatami i zwierzętami, oraz motywy marynistyczne - ze zwierzętami morskimi.


    Pejzaż wiosenny z jaskółkami, fresk w pokoju lilii, pałac w Akrotiri, Santorini



                     Fresk dekoracyjny z pałacu w Amnissos. Detal florystyczny w części realistyczny w części
                            syntetyczny ornament na tle stopniowanego muru.
Gorąco polecam abyście zajrzeli na stronę muzeum w Heralkionie, gdzie zgromadzono znakomitą większość zabytków. Poniżej zamieszczam link na stronę muzeum i zakładkę z e-book'ami, między innymi:
The Archeological Museum of Heracleion, macie do nich darmowy i swobodny dostęp!!!

http://www.latsis-foundation.org/eng/electronic-library/the-museum-cycle/the-archaeological-museum-of-herakleion






Komentarze

  1. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Architektura świątyń - starożytny egipt

Architektura sepulkralna w starożytnym Egipcie

Rzeźba oficjalna w starożytnym Egipcie