SZTUKA MINOJSKA
Temat: Rzeźba i ceramika minojska
ceremonialny ryton do wina w kształcie muszli
Relikty sztuki rzeźbiarskiej, które łączymy z okresem kultury minojskiej, to przede wszystkim niewielkie statuetki "kapłanek". Nazwa określająca funkcję przypisana została poprzez ozdobne atrybuty wyobrażeń zwierząt lub ptaków na głowie i węży w ręku. Węże były utożsamiane z bóstwami chtonicznymi, czyli światem podziemnym i życiem pośmiertnym.
Materiał, z którego wykonano figurki to fajans, a inaczej ceramika glazurowana.Obiekty te należą do epoki
średnio minojskiej i wykonane są w manierze realistycznej. Oglądając je, podobnie jak zabytki malarstwa, możemy przyjrzeć się ówczesnej modzie dworskiej, okazałym spódnicom, różnorodnym nakryciom głowy,
Glina jako materiał rzeźbiarski zawsze był niezwykle popularny szczególnie gdy nauczono się ją przetwarzać za pomocą ognia w trwałą ceramikę. Rzemieślnicy minojscy uczestniczyli w długim procesie rozszerzania wachlarza technik formowania i zdobienia, który trwał nieprzerwanie od kilku tysięcy lat. Poniżej jeszcze kilka luźnych przykładów małych form rzeźbiarskich z wykopalisk na Krecie. Są bardzo różne tematycznie.
model domu minojskiego częściowo zrekonstruowany 1600 r. p.n.e.
figurka kobiety na huśtawce między dwoma słupami 1600-1500 r. p.n.e
Ceramika Minojska
Rozwój ceramiki minojskiej przypada już na okres wczesnominojski. Zarówno forma naczynia jak i rodzaj zdobienia są nieustannie doskonalone. Ceramika w małych o średnich formatach formowana była na kole garncarskim znanym na wyspie od III tysiąclecia p.n.e. Inne wielkogabarytowe beczki, wanny czy trumny ceramiczne formowano ręcznie.

ceramika pałacowa - beczki magazynowe Knossos

ceramika pałacowa - beczki magazynowe Knossos
Wspaniałe osiągnięcia w dziedzinie ceramiki uzyskano w okresie średniominojskim. Przykładem jest ceramika, którą mimo rozbudowanej stylistyki i formy określa się mianem kamares, od stanowiska archeologicznego w grocie nieopodal Phaistos.
Zbiór ceramiki Kamaers
Zbiór ceramiki Kamaers
Ceramika zwraca uwagę wielobarwną dekoracją, śmiałym komponowaniem elementów dekoracyjnych, oraz zrównoważonym i finezyjnym kształtem. Efekt kolorystyczny osiągano poprzez zastosowanie wielobarwnych glinek, od jasnożółtej do brązowej, a także zastosowanie polewy, oliwkowej, brązowej i czerwonej. Ceramicy minojscy dokonali jeszcze jednego udoskonalenia technicznego, tj. pokrywania naczynia polewą czarną lub czerwoną, czyli rodzajem glazury na bazie glinki, co znów odżyje w późniejszych wiekach na terenach starożytnej Grecji.
naczynie Kamares z wydłużoną szyjką kształt jego jest wzorowany na naczyniach z brązu
Motyw dekoracyjny mógł ozdabiać całą powierzchnię brzuśca bez podziału na strefy, lub ciągnąć się jak linia falista w pasach.
Kolejny etap stylistyczny w twórczości pałacowych ceramików to tzw. styl morski. Jak sugeruje nazwa tematem zdobień została fauna i flora morskich głębin, które Kreteńczycy doskonale znali. Zgodnie z dotychczasową zasadą spójności dekoracji z formą naczynia i w tym wypadku bryły naczyń upodabniają się do konch muszli, są pękate tak by mogły je z łatwością objąć macki ośmiornicy. Powierzchnia naczyń często wzbogacana jest podrzeźbianym detalem rozbudowującym motyw zdobienia.
naczynie Kamares z wydłużoną szyjką kształt jego jest wzorowany na naczyniach z brązu
Ceramika kamares produkowana w warsztatach pałacowych w okresie ok. 1900r. p.n.e przez około 300 lat jest przede wszystkim wielobarwna. Ozdabiano ją nie tylko w technice malowania, ale i;
- technice barbotine, polegającej na nakładaniu elementów dekoracyjnych na powierzchnię,
lub
- technice aplikacji, w której rozbudowuje się wzór o elementy osobno uformowane, np. kwiatów z jasnej
gliny zdobiącej brzusiec, czy wysoką nóżkę,
- technice barbotine, polegającej na nakładaniu elementów dekoracyjnych na powierzchnię,
lub
- technice aplikacji, w której rozbudowuje się wzór o elementy osobno uformowane, np. kwiatów z jasnej
gliny zdobiącej brzusiec, czy wysoką nóżkę,
Niezwykła w naczyniach kamaresowych jest harmonia pomiędzy formą naczynia a dekoracją. Elementy kształtów składające się na wzory dekorujące powierzchnie naczyń mają swą prominencję w organicznych kształtach natury. Motywy roślinne przetworzone w ornamenty zdobią ceramikę dość swobodnie i z dużą inwencją artystów. Wybór wzoru był podyktowany kształtem i bryłą naczynia a nie konwencją lub obowiązującą stylistyką.
Kolejny etap stylistyczny w twórczości pałacowych ceramików to tzw. styl morski. Jak sugeruje nazwa tematem zdobień została fauna i flora morskich głębin, które Kreteńczycy doskonale znali. Zgodnie z dotychczasową zasadą spójności dekoracji z formą naczynia i w tym wypadku bryły naczyń upodabniają się do konch muszli, są pękate tak by mogły je z łatwością objąć macki ośmiornicy. Powierzchnia naczyń często wzbogacana jest podrzeźbianym detalem rozbudowującym motyw zdobienia.
Należy dodać, że kreteńczycy zaprezentowali w tych zdobieniach niezwykle dokładny zmysł obserwacji natury. Ulubionymi motywami były: ośmiornica, muszle, korale, ślimaki, korale, rozgwiazdy, rośliny morskie, itp.
Między 1450-1400 r p.n.e.następuje zmiana w stylistyce dekoracji naczyń. Znika swoboda w geście i kompozycji. W warsztatach wykonuje się dekoracje poddane szczytniejszym wzorcom i bardziej powściągliwą w bogactwie. Wizerunki roślin są silnie przekształcane w uproszczone emblematy stylistyczne.
Styl ostatnich pięćdziesięciu lat określamy mianem stylu pałacowego.
Styl ostatnich pięćdziesięciu lat określamy mianem stylu pałacowego.
Moty zdobniczy zdominowały rośliny ogrodowe, kwiaty takie jak znane z fresków pałacowych lilie. Kompozycja jest bardziej uszeregowana a motyw staje się powtarzalny w układzie pasowym lub symetrycznym.
Komentarze
Prześlij komentarz